Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
Iedereen kan vandaag aan wetenschap doen. Je hoeft geen diploma op zak te hebben om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan wetenschappelijk onderzoek of om je eigen onderzoek op te zetten. Burgerwetenschap is aan een opmars bezig. Ze geeft de professionele wetenschap meer armslag, maar stelt haar ook in vraag en beukt in op de 'ivoren toren'. Dit boek schetst het verleden, het heden en de toekomst van burgerwetenschap in Vlaanderen en Nederland. In acht verhalen lees je hoe gevarieerd 'Citizen Science' kan zijn. Alle facetten van burgerwetenschap komen uitgebreid aan bod. Er is ook ruimte voor een kritische noot. Hoe betrouwbaar en objectief is dat onderzoek door burgers? Is het inschakelen van vrijwilligers meer dan een besparingsoperatie? Kan 'Citizen Science' de kloof tussen wetenschap en maatschappij dichten of is het alleen weggelegd voor de mondige, hoogopgeleide burger?https://www.pelckmanspro.be/citizen-science.html
Science --- #SBIB:316.23H2 --- #SBIB:316.22H40 --- #SBIB:303H0 --- 316.75:001 --- 316.75:001 Wetenschapssociologie --- Wetenschapssociologie --- Sociologie van de wetenschappen --- Sociologie en beleidsprobleembenadering --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Burgerwetenschap --- wetenschapsgeschiedenis --- wetenschapssociologie --- burgerparticipatie --- PXL-Central Office 2020 --- wetenschappelijk onderzoek --- maatschappij --- burgerwetenschap --- Wetenschap --- Wetenschappelijk onderzoek --- Burgerinitiatief --- Burgerschap --- Burgerparticipatie --- Maatschappelijk belang --- Inspraak --- 300.6 --- 770.7 --- educatieve master --- 454.2 --- social design --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- interaction design, participatory design, social design --- Onderwijsstrategieën --- Natuurwetenschappen --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Sociological theories --- Political sociology --- Political anthropology --- Social change --- Social history --- Anthropologie politique --- Changement social --- Histoire sociale --- Political science. --- Social change. --- #SBIB:17H3 --- 316.2 MAFFESOLI, MICHEL --- 316.32 --- Political science --- #SBIB:321H30 --- Change, Social --- Cultural change --- Cultural transformation --- Societal change --- Socio-cultural change --- Social evolution --- Administration --- Civil government --- Commonwealth, The --- Government --- Political theory --- Political thought --- Politics --- Science, Political --- Social sciences --- State, The --- Politieke wijsbegeerte --- Sociologische richtingen. Sociologische scholen. Sociologen--MAFFESOLI, MICHEL --- Globale samenlevingsvormen --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- 316.32 Globale samenlevingsvormen --- 316.2 MAFFESOLI, MICHEL Sociologische richtingen. Sociologische scholen. Sociologen--MAFFESOLI, MICHEL --- VIE POLITIQUE --- COMPORTEMENT POLITIQUE --- SYSTEMES DE VALEURS --- SOCIALISATION POLITIQUE --- ROLES POLITIQUES
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|